Thinktriple Tips

Meld je aan voor de maandelijkse ThinkTriple Tips en ontvang direct ‘De Kunst van het Zakelijk Verleiden’ met maar liefst 20 handige tips om meer rendement te halen uit je netwerk.

Bedrijfsstrategie voor ondernemers in het kleinbedrijf

Visie, missie & strategie, dat is toch iets voor grotere bedrijven? Maar hoe zit dat bij ondernemers van kleinbedrijven? De eigenaar of oprichter van een klein bedrijf weet toch precies waarom het bedrijf er is? En wat het belang ervan is voor zijn klanten en eventueel de wereld om hem heen? Is een visie, missie en strategie wel nodig?

Bedrijven met een duidelijke visie,
missie en strategie presteren beter

Waarom een bedrijfsstrategie?

Zonder bedrijfsstrategie, zonder hoger doel, ben je eigenlijk alleen bezig met de concurrentie proberen bij te benen. Je doet dan eigenlijk weinig meer dan ‘op de winkel passen’. Ondertussen zit de concurrentie niet stil. Het grotere risico is dat klanten en medewerkers vertrekken naar een ambitieuzer bedrijf dat net een stapje verder is, lagere kosten heeft, betere producten of een meer inspirerende cultuur biedt. Natuurlijk heeft niet iedereen dezelfde ambitie. Maar zelfs als je op lokaal niveau opereert zal je je op de een of andere manier moeten onderscheiden. In het digitale tijdperk heeft de klant veel meer keuze en mogelijkheden om te vergelijken. Zonder bedrijfsstrategie schiet je feitelijk met hagel op de markt. Een goede bedrijfsstrategie geeft dus rust, richting en focus.

Waar lopen ondernemers tegenaan?

In de praktijk zien we dat de visie, missie & strategie qua hoofdlijnen wel in de hoofden zitten.
Toch blijkt het doorgaans lastig te zijn om het eigen bedrijf krachtig en vooral consistent samen te vatten tot een uitdagende ambitie waar iedereen voor wil gaan. Het blijkt ook moeilijk te zijn alles logisch op elkaar af te stemmen. Zelfs voor ervaren ondernemers. Het bepaalt namelijk niet alleen wat je doet, maar ook wat je daardoor niet doet. Iets niet doen, voelt als loslaten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe dan ook: visie, missie en strategie is het fundament van jouw bedrijf. Jij bepaalt hoe sterk het is.

Een strategisch bedrijfsplan maken

Ik geloof in no nonsense en maak het praktisch voor ondernemers. Ik hou van eenvoudig, zonder het simpeler voor te stellen dan het is. Het moet wel realistisch blijven.
De onderstaande visual neemt je stap voor stap mee. Ik zorg dat alles logisch op elkaar wordt afgestemd en dat het volledig ondersteunend is aan jouw zakelijke ambitie en, onderschat dit niet, volledig ondersteunend aan de kracht van jouw persoon(lijkheid).
Managementgoeroe Peter Drucker zegt niet voor niets: ‘Culture eats strategy for breakfast’. Strategie zal niet werken als je geen rekening houdt met de factor mens.

 

Een top strategietip om te onthouden

Welke positie wil jij met jouw bedrijf innemen in de markt? Dat bepaalt jouw positioneringsstrategie. Hierbij gaat het niet zozeer om denken in oplossingen, maar juist denken in problemen. Waar zit het ongenoegen van jouw doelgroep t.a.v. de branche? Hoe kan jij als ondernemer daarop inspelen? Hoe kan jij het ongenoegen wegnemen en échte waarde voor jouw klanten leveren?
Mijn aanpak is gebaseerd op de Difference map. Een methode om jouw business en marketing te vernieuwen op één A4. Ik kan je mooie voorbeelden laten zien hoe de strategische denkwijze van bijvoorbeeld Uber en Airbnb heeft plaatsgevonden. En hoe ze het verschil maakten. In mijn aanpak heb ik de principes van de difference map verwerkt.
Het verschil maken zit’ m niet in het vinden van een nieuwe verbeterde manier om de concurrentie te verslaan. Het gaat om het verkleinen van de kloof tussen wat er al is en wat er zou kunnen zijn. Door in te zien hoe je ook maar de kleinste menselijke verlangens kunt opvullen. Het verschil wordt dan niet alleen opgemerkt, het wordt ook ervaren en gevoeld.

Het verhaal van jouw bedrijf

Vaak kiezen bedrijven voor goed klinkende kreten. Met het risico dat het allemaal te abstract wordt of misschien wel te wollig. Zonder duidelijke inhoud heeft het allemaal geen betekenis. Zorg ervoor dat visie, missie en strategie samen het verhaal, de identiteit en het doel van jouw bedrijf vertellen. Maak het levendig met voor de doelgroep duidelijke specificaties. Maar ook voor de medewerkers binnen jouw bedrijf. Waarom? Mensen houden van verhalen. Verhalen blijven beter hangen en kunnen beter worden doorverteld. Zo maak je het bereik groter. Opsommingen worden niet doorverteld. Verhalen wel.
Natuurlijk help ik je graag met het ontwerpen van een krachtige unieke bedrijfsstrategie. Maar kijk eerst gerust zelf rond op onze site. Als je alle blogs combineert heb een prachtig pad om jouw eigen bedrijfsstrategie vorm te geven. Gebruik hierbij de visual in dit blog als leidraad.
Voel je vrij. Maak gerust gebruik van alles wat deze website te bieden heeft. Ga aan de slag. Ik zal je niet storen en ook geen opdringerige mails sturen. Als je een vraag hebt of hulp kunt gebruiken, geef dan een seintje en dan sta ik voor je klaar.

Starttip

Herinner je de quote van Peter Drucker een stukje terug in deze blog nog? Voordat je met de feitelijke strategie aan de slag is het daarom belangrijk eerst de ondernemer en zijn/haar ondernemerschap en business te leren kennen. De hoofdrolspeler en zijn bedrijf: dat ben jij! Check de volgende blog: “Strategie begint bij jezelf”. Een goed begin is het halve werk!