Thinktriple Tips

Meld je aan voor de maandelijkse ThinkTriple Tips en ontvang direct ‘De Kunst van het Zakelijk Verleiden’ met maar liefst 20 handige tips om meer rendement te halen uit je netwerk.

Branding: ‘Wat je uitstraalt, trek je aan.’

Als bedrijf heb je daarom een sterk merk nodig. Een merk waar jouw klanten/jouw publiek warm voor lopen. Het opbouwen van een herkenbare (merk)identiteit noemt men branding. In jouw branding bepaal je waarmee en hoe je jezelf, jouw bedrijf en/of product wilt profileren. Maar let op: er zit een onverwachte diepere lading achter branding.

Strategische branding: voer voor het onbewuste

Wist je dat 95% van jouw beslissingen (en dus die van jouw publiek) genomen worden door het onbewuste? Het verstand bedenkt er achteraf gewoon een reden bij. Dat gebeurt overigens allemaal in een split second. Het bewustzijn heeft doorgaans niet eens in de gaten dat het onbewuste de beslissing al voor je genomen heeft.
Het nut van strategische branding is de ontwikkeling van een merkidentiteit die zowel qua vorm als inhoud in staat is te communiceren met het onbewuste van jouw publiek. Of wellicht beter nog: een identiteit die in staat is jouw publiek te verleiden.

Het merk als strategisch bindmiddel

Merk op voordat je aan de slag gaat, hoe vanuit het perspectief van strategische branding ook weer alles samenvalt en hoe belangrijk het is dat alles consistent op elkaar is afgestemd.

  • De kracht, drijfveren en de overtuigingen van jouw ondernemerschap;
  • De boodschap die je uitdraagt naar jouw publiek/jouw doelgroep(en);
  • De kernwaarden die je uitdraagt;
  • De visie;
  • De missie;
  • Het onderscheidend vermogen;
  • De waardestrategie.

Het komt allemaal samen in jouw strategie en in jouw strategische branding. Consistentie is de sleutel. Anders schep je verwarring bij je publiek. Hun onbewuste krijgt dan onsamenhangende impulsen.
Als je start met branding is het een heel bewust en nauwgezet proces om je merkidentiteit en je uitingen zo vorm te geven, dat het onbewuste van jouw publiek op de door jouw gewenste manier wordt gestimuleerd.

Must read tip!
Let wel: dit zal pas werken als het authentiek en oprecht is. Ook hier geldt: doe geen dingen die niet bij jou passen. Werk nooit op de automatische piloot. Probeer altijd oprecht contact te maken met de ander. Zodra het voor jouw publiek voelt als een doorzichtig kunstje, zal het niet werken. Ook dit is een reden waarom strategie begint bij jouw als persoon.

Werk als start voor jezelf eens de volgende drie zaken uit als merkidentiteit. Uiteraard in samenhang met de andere punten uit de roadmap.

1. Wat bij klanten blijft hangen
Beter dan powerwoman Maya Angelou kan ik het niet zeggen. Dus ik neem de vrijheid haar te citeren:

  • “People will forget what you did,
  • People will forget what you told,
  • But people will never forget how you made them feel.”

In het kader van jouw strategische branding is het nuttig om na te denken over welk gevoel je bij de klant en het publiek wilt achterlaten als je zaken doet of met hun communiceert. Zodat hun onbewuste dat gevoel of die associatie altijd weer kan oproepen. Bepaal daarom voor jezelf met 3 à 4 steekwoorden, hoe je zou willen dat klanten zich voelen als ze zaken met je hebben gedaan.

2. De tone of voice van jouw boodschap en jouw merk
Nauw samen met de indruk die je achter wil laten, hangt de tone of voice van jouw boodschap.
De tone of voice is de stijl hoe jouw bedrijf, persoon of merk communiceert met jouw publiek. Eigenlijk letterlijk dus de stem van de organisatie. Het toepassen van een vaste toon in de communicatie maakt de organisatie herkenbaar. Het bepaalt mede het imago en het gevoel dat je wilt achterlaten bij jouw publiek. Het doel is in elk geval telkens op een consistente manier de juiste snaar te raken in jouw uitingen.

Wat is bijvoorbeeld jouw merkidentiteit in het volgende spectrum:

  • Ben jij persoonlijk of juist zakelijk?
  • Ben je modern of eerder traditioneel?
  • Ben je voor iedereen toegankelijk of wil je het liever exclusief houden?
  • Hou je van spontaan en energiek of liever planmatig en overdacht?
  • Past bij jou een frivole toon of juist een serieuze?
  • Is jouw toon inspirerend of eerder informatief?

Voel je vrij om naar eigen inzicht het spectrum uit te breiden of te veranderen. Het spreekt voor zich dat je van een advocatenkantoor een andere tone of voice mag verwachten dan bij een pretpark. Zorg dat jouw tone of voice past jouw business.

3. De kracht van het logo
Een beeldmerk kan meer zeggen dan 1000 woorden. Een beeld geeft herkenning. Denk aan de ster van Mercedes, de appel van Apple, en gele M van McDonalds. Dit zijn bekende merken. Maar ook als regionaal of onbekend merk heeft jouw logo grote betekenis voor jouw branding.
Een logo is het visuele symbool van de ziel van jouw organisatie. Misschien had je het zelf nog niet zo gezien, maar hieronder staan een aantal effecten van jouw logo op jouw publiek.

  • Eerste indruk. Sleutelwoorden: slim, creatief, mooi, bedrijfsidentiteit;
  • Opvallen: beelden trekken aandacht. Handig, zeker naarmate de concurrentie groter is;
  • Merkherinnering: beelden blijven veel gemakkelijker hangen in het geheugen dan woorden. Een beeld is bovendien qua taal grensoverschrijdend;
  • Imago: een logo staat symbool voor de ervaringen die klanten met jou hebben. Zo kan jouw logo dus ook uitgroeien tot symbool voor kwaliteit, vertrouwen of voor de maatschappelijke boodschap die je uitdraagt.

Dus kan jij jouw logo uitleggen in relatie tot alle voorgaande zaken? Zo ja, dan heb je altijd een mooi verhaal om de verbeelding van het publiek voor jouw merk te prikkelen.

De next level: Strategische branding en koopgedrag

Uiteindelijk wil je de loyaliteit van jouw klanten winnen en publiek verleiden dat nog geen klant is.
In het koopgedrag zitten 3 elementen om rekening mee te houden:

  1. Identificatie met jouw persoon, bedrijf en/of product;
  2. De mate ‘waarin je tussen de oren zit’ bij klanten en/of publiek;
  3. Het gemak waarmee jouw product te verkrijgen is.

De relatie met strategische branding is nu gelijk duidelijk. De identificatie met jouw persoon, bedrijf en/of product heeft te maken met de inhoud van jouw strategische branding, waar jij voor staat. In het huidige klimaat wint dit steeds meer aan belang. We gaan toe naar een betekeniseconomie: de maatschappelijke bijdrage aan mens en planeet.
Toch is dit alleen niet genoeg. Mensen zijn over het algemeen gewoontedieren. Ze hunkeren naar wat ze kennen, naar wat vertrouwd is. Hier verschuift de inhoud van de branding naar vormgeving, uitstraling en herkenbaarheid.
Tot slot: gemak dient de mens. Mensen worden blij als ze producten snel en gemakkelijk kunnen krijgen. Zonder al te veel zoeken, zonder al te veel gedoe. Dat geeft gelijk een feelgood ervaring. Het nodigt uit tot een vervolg. En dat is precies wat we willen bereiken.