Thinktriple Tips

Meld je aan voor de maandelijkse ThinkTriple Tips en ontvang direct ‘De Kunst van het Zakelijk Verleiden’ met maar liefst 20 handige tips om meer rendement te halen uit je netwerk.

De Vibe van de Magnifieke Missie

De mooiste missie ooit voor mij is de volgende:
“To land a man on the moon and bring him home safely.”

Waarom dit mijn favoriet is? Deze missie vat het hele verhaal in één simpele zin samen. Kort, krachtig, ambitieus en inspirerend. Knap gevonden. Het is niet alleen mijn favoriet om wat het in intentie uitdrukt, maar vooral om alles wat het in beweging heeft gezet en alles wat het bereikt heeft.

De bereidheid om er samen voor te gaan, tegenslagen te incasseren en te overwinnen. Want het ging niet zonder slag of stoot. Op pad gaan, vallen, opstaan, verfijnen en weer doorgaan. Geloven in de reis die je samen bent begonnen, volharden totdat in juli 1969 alles samen kwam in een perfecte uitvoering. De trots van ‘we did it!’ is precies wat een missie moet doen.

Dat ene prachtige moment waarop het gebeurde, bracht de hele wereld in vervoering. De magische woorden van Neil Armstrong: ‘A small step for man, a giant leap for mankind’ echoën nog steeds na in ieders herinnering. Onvergetelijk en wat een onvoorstelbare prestatie.
Het toont aan dat een groep van mensen die zich verbonden voelen met elkaar met de juiste triggers samen tot grandioze prestaties in staat zijn. Kun je je voorstellen waartoe jouw bedrijf in potentie toe in staat is?

Wat is het belang van de missie?

In een missie wordt aangegeven wat jouw bedrijf wil betekenen voor haar klanten, medewerkers, stakeholders en andere belanghebbenden. De missie maakt duidelijk waar jouw bedrijf voor staat en waarin zij zich onderscheidt van andere vergelijkbare organisaties, de concurrenten. De missie is dus eigenlijk de belofte aan de doelgroep en daarmee de opdracht aan jezelf.

Bij een magnifieke missie voel je de vibe ervoor te gaan!

Opbouw van de missie

Als je even googelt, vind je heel veel informatie op internet hoe je de missie kunt opbouwen en welke elementen er over het algemeen in thuishoren. De onderstaande opsomming heb ik er ook gevonden. Dat vertel ik je met een reden.

  • Waartoe en waarom bestaat de organisatie;
  • Wat is het domein of de marktdefinitie van het bedrijf;
  • Wat zijn de organisatiedoelen en doelstellingen (ambitie);
  • Wat zijn de waarden met betrekking tot medewerkers en stakeholders;
  • Wat is de duurzame grondslag voor waardecreatie en positionering.

Deze opbouw is mooi, maar niet alles. Het voelt instrumenteel, zuiver rationeel. Het hart ontbreekt. Je moet je altijd afvragen: waar word ik warm van? Wat zet mij in beweging? Wat zet mijn medewerkers in beweging? Waar gaan we voor? En wat maakt mijn klanten blij?
Wat bij klanten achterblijft is niet wat je zegt. Is ook niet wat je doet. Wat bij klanten achterblijft is het gevoel dat jij hun gegeven hebt. Dat geldt ook op het moment dat ze jouw website bekijken. En dat geldt wat mij betreft ook voor de missie. Je moet de vibe als het ware kunnen voelen.

Onze eigen magnifiek missie

We kunnen zelf natuurlijk niet achterblijven. Dus hoe ziet onze missie eruit?

Your place:

  • To create a unique business strategy
  • That makes you proud, eager and unstoppable
  • To achieve your goals en live your dreams

Als je me vraagt waar ThinkTriple voor staat, kan ik zeggen deze drie zinnetjes het helemaal omvatten. Dit is precies wat we doen, wat we voelen en wat onze drijfveer is. Dit is waar we in geloven, waarmee wij onze klanten uniek maken en waarmee we onze klanten de vibe willen geven om de beste versie van zichzelf en van hun bedrijf te zijn. Dit is ónze vibe. Geïnspireerd door mijn favoriete missie, waarmee deze blog begon, en vooral het verhaal erachter.

Jouw magnifieke missie

Natuurlijk zijn missies ook persoonlijk. Ieder mens is uniek en heeft zijn eigen voorkeuren. Toch voel je vaak gelijk of iets uit het hart of uit het hoofd komt. Wat je kunt doen is het volgende:
Ontdek zelf een mission statement dat jou raakt, dat bij je past. Analyseer de structuur waarom het jou raakt en ga met die structuur aan de slag voor je eigen magnifieke missie.
Het belangrijkste is dat je er trots op bent en dat je de vibe voelt.