Thinktriple Tips

Meld je aan voor de maandelijkse ThinkTriple Tips en ontvang direct ‘De Kunst van het Zakelijk Verleiden’ met maar liefst 20 handige tips om meer rendement te halen uit je netwerk.

Het ‘spinazie-effect’ van kernwaarden

Wat spinazie is voor Popeye, zijn kernwaarden voor jouw strategie.
Een sterk en duidelijk omschreven cultuur is onmisbaar voor een organisatie. Managementgoeroe Peter Drucker stelt het zelfs als volgt: ‘Culture eats strategy for breakfast’. Hij bedoelt ermee dat je nog zo’n slimme strategie kunt hebben, maar als je niet eerst je bedrijfscultuur en personeel op orde hebt, zal de strategie niet werken.

Culture eats strategy for breakfast!

Met de juiste cultuur kan je medewerkers aantrekken, binden, inspireren en motiveren. Maar ook voor klanten c.q. de doelgroep geeft het een herkenbare identiteit waar ze zich mee kunnen of willen identificeren. In die zin is het een manier om klanten aan te trekken die bij jou passen. Waarden vormen de kern van die cultuur. In plaats van (kern)waarden kom je ook begrippen tegen zoals values, principles of beliefs.

Het waarom van kernwaarden

Goede kernwaarden dragen de wortels van leiderschap. Het is een boodschap die gevolgd wil worden. Bij veel bedrijven worden de kernwaarden weliswaar benoemd, maar blijven ze vooral een papieren tijger. Dat is jammer, want potentiële klanten ontlenen er wel hun verwachtingen aan. Op het moment dat hun realiteit onderdoet voor de verwachting die is geschept, bijvoorbeeld door middel van de website of andere communicatiekanalen, raakt de klant in verwarring.

Hoe dichter de kernwaarden bij jouw persoon staan, hoe aannemelijker het is dat je overeenkomstig de kernwaarden handelt. Dat is ook één van de redenen waarom de bedrijfsstrategie begint bij de ondernemer zelf. De kernwaarden zijn de spiegel van de ziel, de authentieke drijfveer achter jouw ondernemerschap. Het geeft jouw bedrijf een identiteit waar potentiële klanten zich mee kunnen identificeren.

Effectief kernwaarden bepalen

Hoe kun je nu snel en praktisch de kernwaarden voor jou en jouw team bepalen? De beproefde manier is om met je team te gaan zitten en een lijst samen te stellen met de toppers uit je bedrijf. Wie zijn nu de mensen die je graag naar jouw klant stuurt? Waarom kies je deze mensen? Zijn ze positief, zijn ze slim of zetten ze de klant altijd op één? Dat groepeer je en zo (simpel) kies je je kernwaarden.

Binnen een groot team is het belangrijk dat je als leider de kernwaarden blijft benadrukken in woorden, daden ,verhalen en voorbeelden. Als leider ben jij het boegbeeld van de kernwaarden. Mensen doen immers niet wat je zegt, ze doen wat jij doet.

Bedrijfscultuur in de praktijk

Een vaak aangehaald voorbeeld is Coolblue. Hoe kan het dat Coolblue in een sterk verzadigde markt zo succesvol is geworden? Dat heeft alles te maken met hun costumer intimacy waarbij ‘alles wordt gedaan voor een glimlach op het gezicht van de klant’. Dat is geen papieren quote bij Coolblue. Dat is de essentie van hun dagelijkse handelen.

De kernwaarden die zij hanteren zijn:

  • Eigenzinnig: dus een beetje anders
  • Gewoon doen: elke dag een beetje beter
  • Vrienden: eerlijk en direct
  • Flexibel: durven veranderen.

Klinkt simpel. Is het ook. Coolblue bewijst het spinazie-effect. Verlies geen strategische kracht door kernwaarden c.q. cultuur vrijblijvend te laten zijn.

Het strategische raderwerk

Je ziet dus dat strategische kracht meer vernuft vraagt dan het bedenken van slimme acties en mijlpalen. Je hebt cultuur c.q. kernwaarden nodig om strategie tot leven te brengen. Evenals een visie die bestaansrecht geeft in de markt. Zonder dat is een strategie per definitie kansloos. Consistentie en finetuning van alle elementen in het strategische raderwerk zijn de sleutel tot jouw succes.