Thinktriple Tips

Meld je aan voor de maandelijkse ThinkTriple Tips en ontvang direct ‘De Kunst van het Zakelijk Verleiden’ met maar liefst 20 handige tips om meer rendement te halen uit je netwerk.

Pitch over pitchen

Na afloop van een training stelde één van de deelnemers de volgende vraag: “Ton, weet jij waar een goede pitch aan moet voldoen?’ Goede vraag. Je hoeft maar even te googelen om een enorm scala aan pitch-tips te vinden. Natuurlijk is opbouw, inhoud en een vleugje creativiteit belangrijk. Maar voordat ik verder ga, neem ik je eerst even mee naar het wat en waarom van de pitch.

Een goede pitch bevat
de kunst van het vertellen

Een pitch (ook wel elevator pitch genoemd) is een korte presentatie van ongeveer 1 à 2 minuten waarin je vertelt wie je bent, wat je doet en waar je goed in bent. Het heeft een sprankelende en prikkelende opening die de aandacht van je gesprekspartner trekt en daarna ook vasthoudt.

Wat is het nut van de pitch?

Het nut van de pitch is dat je een consistent verhaal over jezelf en jouw bedrijf kan vertellen in een zeer korte tijd. Als je gaat netwerken kan je eigenlijk niet zonder een pitch. Nieuwe contacten leggen gaat het beste als je in een korte tijd een helder beeld kunt schetsen van wat jij doet. De kans dat potentiële klanten jou onthouden is zo veel groter dan wanneer jij een onsamenhangend verhaal vertelt waar niemand een touw aan vast kan knopen.

Hoe ziet een pitch eruit?

Een goede pitch bevat de volgende elementen:

  • Geeft aan wie je bent;
  • Vertelt wat jou drijft, waar je in gelooft en jouw grote droom;
  • Formuleert het probleem, de pijnpunt, de behoefte of uitdaging van jouw doelgroep;
  • Geeft aan hoe jouw product daarbij kan helpen;
  • Legt uit hoe jij onderscheidend bent t.o.v. jouw concurrenten;
  • Sluit af met een pakkende oneliner die blijft hangen.

Een vleugje creativiteit kan beslist geen kwaad. Gebruik bijvoorbeeld metaforen. Want als iedereen op deze manier de pitch zou formuleren, dan wordt het één grote eenheidsworst. Gun je toehoorders een verrassingseffect.

De essentie van de pitch

Dit gezegd hebbende vraag ik je het voorgaande even te vergeten. Ik ga je namelijk de essentie van een goede pitch vertellen. De essentie van jouw pitch zit in jouw authenticiteit. Hoe jij contact maakt met jouw publiek en hoe jij de pitch in een vloeiende ontspanning maar tegelijkertijd met bevlogenheid kan vertellen. Zonder dat het op een pitch lijkt.

Stel je voor dat we samen aan een bar zitten en een drankje doen. In de ‘spontaniteit’ van het gesprek dat geanimeerd over zaken doen en netwerken gaat, komt het onderwerp pitchen ter sprake. Out of the blue start ik de volgende pitch over pitchen. Spontaan, vloeiend en natuurlijk. Je hebt niet eens in de gaten dat het pitch is, maar geloof me, dit heb ik tot in de puntjes voorbereid en eindeloos geoefend.

“Heb je wel eens naar een cabaretvoorstelling gekeken?
Woordenstromen, mimiek, intonatie, improvisatie, moeiteloos overschakelend van het een naar het ander. En dat gedurende 90 minuten lang. Fantastisch toch? Het lijkt zo moeiteloos. Maar niets is minder waar. Dit is een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Dat geldt ook voor een sterke pitch. Je moet niet oefenen totdat het goed gaat, je moet oefenen totdat het niet meer fout gaat. Zodat je met een ontspannen glimlach kunt vertellen, zonder je druk te maken over wat je in de volgende zin gaat zeggen.
Toppers weten hoe hard je moet werken om er boven uit te steken. Juist in het ogenschijnlijke gemak van de pitch straal je vertrouwen en expertise uit naar jouw publiek. Je pitcht dan zonder dat het op een pitch lijkt. Als je dat tot in de puntjes beheerst, ben je altijd voorbereid op onverwachte kansen!

Maak het interessant zonder te verkopen. Vraag je af wanneer jezelf geboeid bent door de pitch van een ander. De tijd van jouw klanten is kostbaar. Het is jouw taak die tijd waardevol te maken. Anders ben je ze kwijt. Dan horen ze niet meer wat je zegt, maar zijn ze in hun gedachten al bezig met hoe ze jou kunnen vangen. Wil je dat? Nee, natuurlijk niet.

Dus let op: Wanneer jij aan het woord bent, heb je geen klanten. Je hebt publiek. En publiek wil geboeid worden. Vergelijk het maar met bingewatchen. Elke episode eindigt met een cliffhanger. Dus als de aflevering afgelopen is, ben je nieuwsgierig naar het volgende. Je blijft kijken.
Op vergelijkbare manier wil jij jouw publiek boeien, zodat ze bij wijze van spreken halsreikend uitzien naar de rest van jouw verhaal en uiteindelijk naar jouw product of dienst.
Geloof me, ik kan je hier fantastische verhalen over vertellen.”