Thinktriple Tips

Meld je aan voor de maandelijkse ThinkTriple Tips en ontvang direct ‘De Kunst van het Zakelijk Verleiden’ met maar liefst 20 handige tips om meer rendement te halen uit je netwerk.

Powerstrategie: Flexibel met focus

Regeren is vooruitzien, analyseren, anticiperen en reageren.
Nog niet zo heel lang geleden werd (en kon worden) vooruitgekeken met tienjarenplannen: de langetermijnvisie. De wereld leek overzichtelijk. Die tijd ligt inmiddels achter ons. Het wordt steeds lastiger om te voorspellen hoe de markt er over een jaar uitziet. De ontwikkelingen komen van alle kanten: economisch, politiek, milieu, digitalisering, big data, globalisering, klanten die steeds meer keuze hebben en ga zo maar door.

De bedreigingen van vandaag
kunnen zomaar de kansen van morgen zijn.

Concurrenten komen als paddenstoelen uit de grond en zijn ook vaak goed toegerust om in te springen op de kansen die ze zien. Dat betekent dat je geen tijd hebt om rustig achterover te leunen. Het tempo ligt hoog, en goed is niet langer goed genoeg als anderen beter zijn. De coronacrisis deed ook een stevige duit in het zakje en leek de wereld gewoon even stil te zetten. Wie had kunnen bevroeden dat dat zou gebeuren?

Ondernemers laten zich gelukkig niet zomaar afschrikken. Het hoort in zekere zin immers bij ondernemerschap. Ook al zat de corona-schrik er echt wel in. Toch zie je dan ook weer mooie voorbeelden van hoe ondernemers zich herpakken. Hoe de bedreigingen van vandaag worden omgezet in de kansen van morgen. Want hoe je het ook wendt of keert, elke situatie heeft zijn eigen dreigingen en zijn eigen kansen. Je ziet dat je als ondernemer in deze dynamiek scherp moet blijven op alles om je heen. Je moet wendbaar zijn zoals dat mooi heet. Je moet oog hebben voor de ontwikkelingen en tegelijkertijd moet je ook het vermogen hebben om te kunnen reageren als dat moet.

Vooruitkijken is een must

Het is belangrijk de ontwikkelingen op de markt te bewaken waarin je opereert. Wees op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, trends, kansen en bedreigingen om vervolgens in te schatten wat dit voor jouw onderneming betekent. Dit doe je door op de hoogte te blijven via klanten, leveranciers, brancheorganisaties en consumentenorganisaties. Des te groter de externe gerichtheid, des te groter de kans op het tijdig ontdekken van nieuwe marktkansen of bedreigende ontwikkelingen. Hoe creëer je vervolgens een wendbare powerstrategie?

Drie principes voor een wendbare strategie

Wendbare strategie begint simpelweg met het besef dat strategie actief handelen met zich meebrengt en dus meer is dan een statisch vastomlijnd plan. Hieronder zie je belangrijkste principes. Ik ga er vanuit dat jouw visie en missie op orde zijn. Dat is immers het richtpunt voor jouw strategie. In alle dynamiek eromheen blijft dit de focus. De route ernaartoe, daar zit je wendbaarheid.

1. Het denk vooruit en redeneer terug-principe:
Begin altijd met het eind voor ogen. Focus! Zonder focus heeft strategie geen zin.

  • Kijk vooruit, denk groot met het eind voor ogen;
  • Redeneer terug wat stap voor stap gedaan moet worden;
  • Doe geen dingen die geen waarde toevoegen aan jouw visie, missie en strategie.

2. Het begin klein-principe:
Start klein met de aandacht in het nu en kijk maximaal 6 tot 18 maanden vooruit. Dat maakt je wendbaar,

  • Begin klein met een logische en haalbare mijlpaal;
  • Handel snel en met overtuiging;
  • Denken (10%) én doen (90%) gaan hand in hand.

3. Werk volgens het ELOA-principe:
Ontwikkel strategische alertheid

  • Experimenteer in je denken en doen;
  • Leer en Optimaliseer;
  • Accelereer.

Succesvolle bedrijven maken niet minder fouten, maar zijn in staat van hun fouten te leren. Het ELOA-principe is hun kracht.

Denk vooruit, maar werk in het nu

Een ondernemer vertelde me eens: ‘Ik lig ’s nachts wakker. Ik heb 1001 ideeën en ik weet niet waar ik moet beginnen. Dat herkende ik overigens wel. De grootste fout die ik zelf in het begin maakte, was dat ik alle ideeën die spontaan bij mij opkwamen direct wilde uitvoeren. Grote ambities die vrijwel altijd uitmondden in frustratie.

Wat je nodig hebt, is focus vanuit je visie en vanuit je missie. Dat is het hogere doel op de langere termijn én wat je nu de komende 6 maanden gaat doen. Mijn spontane ideeën worden nu op een parkeerlijst gezet als ze geen bijdrage leveren aan de doelen en acties voor de komende 6 maanden. Dat heeft drie voordelen. Ten eerste: je bent bezig met wat er nu gedaan moet worden. Ten tweede: de nieuwe ideeën hebben op de parkeerlijst de tijd om te rijpen. (De ervaring leert dat van alle spontane ideeën er uiteindelijk maar een paar overblijven.) En ten derde: je wordt niet afgeleid door een overvloed aan ideeën waardoor je vergeet om je heen kijken welke ontwikkelingen op je afkomen.

De praktische aanpak

Inmiddels bespreek ik samen met mijn vennoot elke eerste maandag van de maand onze strategie. “Talking strategy is as important as making money”. Lopen we strategisch op schema? Of moeten we bijstellen? Wat kunnen we afstrepen en wat voegen we toe aan onze doelen en acties voor de komende 6 maanden? Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen gaande waar we rekening mee moeten houden? Strategische alertheid noemen we dat. Bovendien zet het rusteloosheid om in rust, ongeduldigheid in slimme geduldigheid. Timing is belangrijk.