Thinktriple Tips

Meld je aan voor de maandelijkse ThinkTriple Tips en ontvang direct ‘De Kunst van het Zakelijk Verleiden’ met maar liefst 20 handige tips om meer rendement te halen uit je netwerk.

Raak jij de sweetspot van jouw publiek?

Een succesvolle zakenrelatie van mij zei het heel treffend: ‘Mijn klantenkring selecteert zich uiteindelijk vanzelf. Mijn klanten zijn een afspiegeling van waar ik voor sta en in geloof. Zonder deze klik werkt het gewoon niet.’ De juiste klanten aantrekken is daarom onderdeel van de strategie. Hoe zou je anders jouw passie, jouw drive, jouw enthousiasme en alle energie die je erin steekt vast kunnen houden als er geen wederzijdse klik tussen jou en jouw klant is?

Als je niet weet wie jouw publiek is,
schiet je met hagel op de markt

Zonder (winstgevende) klanten kan geen enkel bedrijf lang overleven. Om klanten beter tevreden te stellen kan een bedrijf ze groeperen in verschillende segmenten met gemeenschappelijke behoeften, gedrag of andere kenmerken. Als bedrijf moet je een bewuste beslissing nemen over welke segmenten je wil bereiken en welke segmenten niet. Je staat sterker als je klanten aantrekt die bij jou passen. Anders gaat dit ten koste van jouw authenticiteit.

Waarom zijn klantsegmenten belangrijk?

Als je niet weet wie jouw doelgroep is, schiet je feitelijk met hagel op de markt. Bovendien loop je het risico dat je enerzijds klanten aantrekt die eigenlijk niet bij jou passen of dat je anderzijds klantgroepen mist die je juist wel wilt aantrekken. Het is daarom van belang een vertrouwensrelatie op te bouwen met de voor jouw gewenste klantsegmenten.

Van ‘segment-denken’ naar ‘publiek-denken’

Let op, het volgende is heel belangrijk in het klantdenken. Het is tijd om een belangrijke nuance te maken. Als onderneming ben je geneigd jouw klantsegmenten te bepalen. Je benoemt ze zonder dat die potentiële klant er een stem in heeft. Alsof het voor hem of haar een opgelegd feit is. Vergelijk het maar met een Netflix serie. Ik kan weliswaar door de aanbieder als doelgroep worden bestempeld, maar of ik echt interesse heb, dat bepaal ik vooral zelf. Daarin ben ik zelfsturend. Laten we voor het onderscheid het zelfsturende deel van de markt jouw publiek noemen. De doelgroep is niet klant omdat ik hen als zodanig benoemd heb, maar mijn publiek wordt mijn klant omdat ze daar zelf voor gekozen hebben.

Focus op het creëren van publiek

Ik merk het bijvoorbeeld zelf op LinkedIn. Blijkbaar beschouwen heel veel bedrijven mij als hun doelgroep, maar ik ben slechts van enkele van die bedrijven publiek.
De focus op het creëren van publiek is een belangrijk onderdeel van je visie, missie en strategie. Het bereiken van je doelgroep is namelijk niet voldoende. Dat is slechts een onderdeel. Het uiteindelijke doel van je strategie is een lange termijnrelatie op te bouwen en te investeren in een loyaal en betrokken publiek. Een publiek dat enthousiast wordt van jouw boodschap, jouw verhaal, jouw content. Een publiek waarmee je heel bewust communiceert. Een publiek dat over jou gaat vertellen.

Een relatie opbouwen met je publiek

Publiek wil geëntertaind worden. Dat vergt intensieve interactie waarbij je de ‘sweetspot’ moet raken van het publiek. De raakvlakken tussen jouw bestaansrecht als merk en de pijn- of passiepunten van jouw publiek vormen die sweetspot. Dit is waarover je actief communiceert met je publiek. Dus je gaat op zoek naar de gezamenlijke interesses van jou als merk en je publiek. Waar kun je samen over praten en waar worden jullie beiden enthousiast van? Van de gemeenschappelijke belevingswereld. Het is essentieel dat je content deelt met jouw publiek en voor het vergroten van jouw publiek op zo’n manier dat ze nieuwsgierig zijn naar jouw content.

4 ankerpunten in de publieksrelatie

Bij het opbouwen van een relatie met je publiek is het zinvol om consistent te blijven met jouw nagestreefde identiteit.

Dus consistent met:

  1. Jouw ‘why’ (visie);
  2. Jouw missie;
  3. De tone of voice van jouw merk;
  4. Het gevoel dat je wilt achterlaten in de interactie met jouw publiek.

The proof of the pudding

Dit betoog verdient een concreet voorbeeld. Herenschoenen in dit geval. Elk groot stadscentra heeft behoorlijk wat schoenenzaken. Over het algemeen weinig spectaculair en met moordende concurrentie.
Maar in Groningen zit tussen alle andere schoenenzaken Meesters in Herenschoenen. Zij hebben het concept van klanten als publiek en het ‘entertainen’ van hun publiek uitstekend begrepen. Als zij hun podium pakken, ligt het publiek aan hun voeten. Bovendien is alles wat ze uit de kast halen volkomen authentiek. De manier waarop ze het doen past precies bij wat ze willen uitstralen. Volg hun maar eens een tijdje heel bewust op Linkedin.

Hun stijl hoeft niet persé jouw stijl te zijn, het hoeft niet persé voor jou te werken. Denk aan de zojuist genoemde vier ankerpunten in de publieksrelatie. Elke artiest, elke film, elke onderneming heeft zijn eigen publiek. Wat telt is de belangstelling van het publiek dat bij jou past. Dat het zelf de keuze maakt om trouw jouw publiek te zijn en uit pure belangstelling zaken met je doet.
Uit dit publieksidee kun je langzaam maar zeker steeds beter jouw ware klantsegmenten filteren en hen als publiek steeds beter ‘entertainen’. Met entertainen bedoel ik: steeds excellenter communiceren door middel van voor jouw publiek betekenisvolle content.