Thinktriple Tips

Meld je aan voor de maandelijkse ThinkTriple Tips en ontvang direct ‘De Kunst van het Zakelijk Verleiden’ met maar liefst 20 handige tips om meer rendement te halen uit je netwerk.

Strategie begint bij jezelf!

Op veel vlakken hebben grote bedrijven een voorsprong door de middelen, budget en mogelijkheden die ze tot hun beschikking hebben. Maar één ding hebben die bedrijven zeker niet: jouw personality! Hier ligt jouw allerbeste kans. Strategie begint daarom bij jezelf. Jij bent de hoofdpersoon in jouw uniek strategisch concept.

Je verkoopt niet wat je hebt geleerd.
Je verkoopt wie je bent.

Niets is unieker dan jijzelf

Ik heb met diverse succesvolle directeuren c.q. eigenaren gesproken. Over één ding zijn ze het unaniem eens. “Je verkoopt niet wat je hebt geleerd. Je verkoopt wie je bent.” Als ondernemer ben je in belangrijke mate jouw eigen product. Jij maakt jouw product in die zin authentiek. Dat is belangrijk, want hierdoor creëer je iets unieks dat helemaal bij jouw past. De eerste vragen uit het gratis werkboek gaan daarom over jouw persoon en persoonlijkheid. Het benutten van jouw natuurlijke en intuïtieve kracht geeft de grootste kans op succesvol ondernemerschap.

Het geheime wapen van de ondernemer

Grote bedrijven hebben vaak rijkelijk bemensing, middelen en budget voor hun strategie en marketinginstrumentarium. Het begon allemaal met de vier grote marketing-P’s: Product, promotie, plaats en prijs. Jouw grootste troef zit hier nog niet tussen. Ook niet tussen de P’s vijf tot met zeven: Personeel, Proces en Physical evidence (sociale bewijskracht). Daarmee is het arsenaal van de grote bedrijven nog steeds niet op. De beweging naar een betekeniseconomie heeft inmiddels ook de P’s voor People en Planet opgeleverd.

Zo, na negen P’s is de beste voor jouw als ondernemer tot het laatst bewaard. Jij draagt rugnummer 10 voor de P van persoonlijkheid. Jouw persoonlijkheid kan het verschil maken als het gaat om service, customer intimacy, gedrevenheid, ambitie, kwaliteit enz. om maar een paar zaken te noemen. Alles wat jouw bedrijf authentiek maakt, komt in één persoonlijkheid samen.
Marketingwise, om maar even door te gaan op de genoemde P’s, kan het al voldoende zijn om als persoon een grote gunfactor te hebben en te beschikken over een groot netwerk. Jij kan altijd dicht bij jezelf blijven. Dat maakt het makkelijker en juist dat is voor grote bedrijven een worsteling.

Persoonlijkheid en strategische roadmap

Met de blik op de roadmap zie je dat persoonlijkheid een groot gedeelte van de strategie bepaalt:

  • Ondernemerschap: direct gerelateerd aan jouw drijfveren, overtuigingen en ambities;
  • Kernwaarden: afgeleid van jouw overtuigingen;
  • Doelgroep: jij trekt de klant aan die bij jouw past;
  • Onderscheidend vermogen: gebaseerd op jouw persoonlijke sterktes;
  • Jouw visie: afgeleid van jouw ambitie en ondernemerschap;
  • Jouw missie: wat jij de klant vanuit jouw ambities, kracht en overtuigingen belooft;
  • Jouw strategische branding: eigenlijk gewoon wie jij bent.

Als kleinbedrijfondernemer stroomt jouw DNA door jouw strategie. Hoe dichter je bij jouw persoonlijkheid blijft, hoe natuurlijker jouw bedrijfsstrategie zal aanvoelen en hoe groter de kans dat je deze uitvoert. Hoe dichter je bij jouw kracht blijft, hoe authentieker het wordt. Het volgende zal je vast vaker tegenkomen in deze kennisbank. “Je kunt niet schitteren met de kracht van anderen.” Laat jouw kracht ook het vertrekpunt zijn.

Tip: Werk vanuit je kracht

Dat geeft energie. Werken vanuit zwakte is moeilijker vol te houden en levert bovendien maar zelden op wat je ervan hoopt. Vanuit competentiemanagement bij grotere bedrijven zie ik vaak de volgende valkuil. Medewerkers worden op training gestuurd voor het trainen van competenties die minder goed ontwikkeld zin. Stel, je scoort bij wijze van spreken ergens een mager zesje op en na veel inspanning weet je daar een zeven uit te persen. Een zeven is weliswaar een mooie score, maar geen score die indruk zal maken op je klanten. Als je daarentegen ergens waar je van nature al goed in bent van een acht een negen weet te maken, dan creëer je een score waar klanten echt warm voor lopen.
Bouw je talenten uit. Je stuurt een keeper immers ook niet naar een training voor spitsen. Als je zowel de keeper als spits nog beter maakt, dan creëer je vermogen om wedstrijden te winnen.

Conclusie: Strategie bevat jouw DNA

Dus als ondernemer ben je niet alleen jouw product, je bent ook jouw kernwaarden, jouw onderscheidend vermogen, jouw visie, jouw missie, jouw strategie, jouw merk én jouw marketing.
Daarom: Wees de hoofdrolspeler van jouw strategie. Dan is jouw strategie altijd de moeite waard om voor te gaan.
Your business, your dreams, your plans. Just go for it!