Thinktriple Tips

Meld je aan voor de maandelijkse ThinkTriple Tips en ontvang direct ‘De Kunst van het Zakelijk Verleiden’ met maar liefst 20 handige tips om meer rendement te halen uit je netwerk.

The Big Hairy Audacious Goal

Regeert de waan van de dag? Heb je het gevoel dat je telkens op veranderingen moet reageren? Heb je het gevoel dat je wordt geleefd? Tijd om dat te veranderen.
Geen sterk merk zonder ambitieuze visie op de toekomst van jouw bedrijf. Focus is het sleutelwoord. Focus met één enkele lange termijndoelstelling voor jouw bedrijf. Oftewel neem het heft in eigen handen met jouw BIG HAIRY AUDaCIOUS GOAL (BHAG).

BHAG

BHAG is een term die geïntroduceerd is door managementgoeroe Jim Collins. De Nederlands vrije vertaling luidt ook wel: het Grote Gedurfde Dappere Doel. Het staat voor het ultieme doel van jouw bedrijf. Een andere mooie omschrijving vind ik zelf ook wel: het ‘brutale ideaal’. Het ideaal dat je nastreeft dat jouw bedrijf en ondernemerschap verder brengt dan waar je nu staat.The Big Hairy Audicious Goal - BHAG

In de blog ‘de Vibe van de Magnifieke Missie’ vertelde ik je over mijn favoriete missie. Mijn favoriete BHAG is hier natuurlijk nauw aan verwant, als J.F.K. zegt:
‘We choose to go to the moon (….) because that goal will serve to organize and measure the best of our energy and skills, because that challenge is one we are willing to accept, one we are unwilling to postpone, and one which we intend to win too.’
En of dat een brutaal ideaal was!
Een ander bekend voorbeeld is Nike met hun BHAG om Adidas, destijds marktleider, te verpletteren.

De BHAG in het MKB

Wat kan je hier als ondernemer in het MKB nu mee?
Het gaat erom dat het heilige bedrijfsvuur wordt aangewakkerd om het zomaar te zeggen. De Big Hairy Audicious Goal is een middel om een net dat ene stapje extra te zetten, uit pure eagerness en motivatie. Dat ene stapje extra dat je net even verder brengt dan waar je nu staat. Dat ene stapje waardoor klanten nieuwsgierig worden naar jou. Ongeacht of je nationaal, internationaal of regionaal de markt wilt veroveren, de BHAG maakt van een ambitie een haalbare uitdaging. Én die zorgt ervoor dat je als organisatie super alert blijft. Jouw eigen BHAG kan je op vele manieren invullen.
Voorbeelden:

  • Een Nederlandse wijnproducent wil de beste Nederlandse wijnen produceren;
  • Een hovenier die de beste keuze in de regio wil zijn;
  • Een advocaat die de autoriteit wil zijn op het gebied van familierecht;
  • Winkel X die de meest klantvriendelijke van zijn/haar stad wil zijn.

Drijfveren achter de BHAG

Waarmee zet je jouw bedrijf in beweging of waarmee kick-start je jezelf? De BHAG rondom de maanlanding stond natuurlijk in het teken van de ruimtewedloop met de Russen die op dat moment een behoorlijke voorsprongen hadden op Amerika. Er stond een hoop prestige op het spel. Ook de BHAG van Nike was gebaseerd op het creëren van een ‘vijand’ om zo de competitie aan te wakkeren. Google is ook zo begonnen met het bouwen van de beste zoekmachine.

Ik geef je nog een drietal andere manieren:

  • Het uitdrukken van je BHAG als meetbaar doel: bijvoorbeeld in marktaandeel, omzet, aantal vestigingen, klanttevredenheidscores etc. Dit is misschien wel de meest voorkomende en meest eenvoudige vorm;
  • Als rolmodel: wij willen de Rolls Royce zijn onder de strategie-ontwerpers of we willen de Messi zijn onder de websitebouwers;
  • Als intern veranderdoel: je wil jouw organisatie heruitvinden of een grote transformatie doorvoeren. Je wil bijvoorbeeld een autoriteit worden, operational excellence invoeren, of servicegerichtheid tot kunst verheffen.

Een goede BHAG:

  • Is overduidelijk gewaagd ambitieus en tegelijkertijd wel bereikbaar;
  • Is meetbaar;
  • Spreekt tot de verbeelding;
  • Is de motor achter het bedrijf en zet alle neuzen in dezelfde richting;
  • Is de reden waarom je elke dag opstaat en keer op keer bereid bent om 100% van jezelf te geven.

De BHAG brengt je dus verder dan waar je nu staat. Want als je er al bent, dan is het geen BHAG meer. Het is ook geen BHAG als je geen vibe voelt die je in beweging zet.

De BHAG is de samensmelting van

  • Passie: waar heb jij bloed, zweet en tranen voor over? Waardoor zet jij of jouw team net die ene stap extra uit pure motivatie?
  • Kunde: waar kan en wil jij absoluut in uitblinken?
  • Rendement: hoe levert jou dat een verdienstelijk businessmodel op?

Dus waar gaat jouw bedrijf voor? Het doel mag zeker uitdagend en gedurfd zijn, maar het moet ook meetbaar en haalbaar zijn. En natuurlijk passend binnen het afzetgebied dat je voor ogen hebt. Tenzij je dat juist wil uitbreiden natuurlijk.

De sleutel van jouw strategie: Stick to the BHAG!

Ondernemen en groeien is als een zwaar vliegwiel. Je moet er lang aan trekken, maar als het eenmaal in beweging komt, is het vaak niet meer te stoppen. Een kwestie van geloven en volharden.
Weet je wat de grootste valkuil is? Verleiding!
Je hebt de BHAG op orde. Je gaat op pad en onderweg kom je verleidelijke aantrekkelijke zijpaden tegen. De eerste paar keer kun je deze weerstaan omdat je de gekozen strategie nog je volle enthousiasme heeft. Maar op een gegeven moment, omdat zaken misschien niet zo snel gaan als je hoopte en dat je daardoor begint te twijfelen, probeer je toch het zijpad. Want het is best lastig het benodigde geduld op te brengen en altijd maar 100% te geven. De essentie van goede BHAG is dat je daarmee ook een keuze maakt voor wat je niet doet.
Hou je focus vast. Je kunt niet met elke gril meedoen. Je kunt niet telkens van plan veranderen. Je gaat dan trekken aan een nieuw zwaar vliegwiel. Dat betekent dat je weer van voor af aan moet beginnen. Dat frustreert vaak. Liever één ding goed, dan tien dingen half.

Dus, maak het groot, maak het harig en maak het positief brutaal.
Your business, your dreams, your plans.
Just go for it!